25 Οκτωβρίου 2019

4 ΜΥΘΟΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ ΚΙΝΗΤΩΝ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΑΣΟΥΜΕ

Μύθος Νο 1
Να το φορτίζεις όλη νύχτα! Για να “στρώσει”!

Μέγας μύθος και νούμερο 1 συμβουλή που ακούς απ' τον πωλητή. Η πρώτη φόρτιση πρέπει να είναι συνεχόμενη και πολύωρη, για να “στρώσει” η μπαταρία. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει κι αναφέρεται σε ξεπερασμένη τεχνολογία (πριν από 10 και πλέον χρόνια).

Οι μπαταρίες Ιόντων Λιθίου δεν χρειάζονται αρχική φόρτιση, ούτε πολύωρη, ούτε ολιγόωρη. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις την συσκευή σου απ' το πρώτο δευτερόλεπτο που θα την βγάλεις απ' το κουτί. Όλες οι μπαταρίες Ι.Λ. έρχονται απ' το εργοστάσιο με κάποιο ποσοστό φόρτισης. Χρησιμοποιείς λοιπόν όση αρχική φόρτιση έχεις και μετά ξεκινάς κανονικά τις φορτίσεις, χωρίς κάποια ιδιαίτερη αντιμετώπιση.

Ο παραπάνω μύθος είχε βάση όταν ακόμα είμασταν στην εποχή των μπαταριών Νικελίου Καδμίου (NiCd) και Νικελίου Υδριδίου Μετάλου (NiMH), οι οποίες όντως ήθελαν αρχική φόρτιση. Ακόμα κι αν τύχει ν' αποκτήσετε σήμερα μια συσκευή με τέτοιου τύπου μπαταρία (πράγμα πολύ σπάνιο), οι περισσότερες, αν όχι όλες, πλέον έρχονται ήδη φορτισμένες απ' το εργοστάσιο, οπότε και σ' αυτή την περίπτωση τις χρησιμοποιείτε αμέσως.

Μύθος Νο 2
Πρέπει να αποσυνδέσεις τη συσκευή απ' την πρίζα αμέσως μόλις φτάσει 100%.

Κι αυτό δεν ισχύει. Ο μύθος αναφέρει ότι πρέπει να προσέχεις η φόρτιση να μη συνεχιστεί μετά που θα φορτίσει στο 100% η μπαταρία, γιατί υπάρχει πιθανότητα “υπερφόρτισης” και μείωσης της απόδοσης της μπαταρίας με τον καιρό. Απελπιστικά σενάρια μιλούν και για έκρηξη της μπαταρίας μετά από υπερβολική φόρτιση! Αυτά όμως έχουν πάψει να ισχύουν!

Οι μπαταρίες Ι.Λ. δεν κινδυνεύουν από “υπερφόρτιση” διότι είναι “έξυπνες”. Διαθέτουν έξυπνα κυκλώματα τα οποία διακόπτουν την τροφοδοσία προς στην μπαταρία, μόλις αυτή έχει φορτίσει πλήρως. Δεν τίθεται λοιπόν θέμα μείωσης του προσδόκιμου ζωής ή κίνδυνος έκρηξης.

Για να μην παρεξηγηθώ, φυσικά και προτείνεται η αποσύνδεση του φορτιστή απ' την πρίζα κι απ’ το τηλέφωνο όταν τελειώσει η φόρτιση, αλλά για άλλους λόγους. Πρώτος λόγος, η εξοικονόμηση ενέργειας κι ο σεβασμός στο περιβάλλον. Ναι, ο φορτιστής “ρουφάει” ρεύμα όταν είναι στην πρίζα, ακόμα και χωρίς να είναι συνδεδεμένος σε συσκευή. Άλλος λόγος είναι ότι μετά από υπερβολικά πολλές ώρες φόρτισης, υπάρχει και σχετικά υψηλή θερμοκρασία στην μπαταρία (και κατά συνέπεια στην συσκευή) κι ως γνωστόν τα ηλεκτρονικά κι οι υψηλές θερμοκρασίες δεν κάνουνε χωριό. Ακόμα κι αυτό όμως είναι εξαιρετικά σπάνια επιβλαβές, και μπορεί να συμβεί μόνο σε περιπτώσεις όπου οι περιβαλλοντικές συνθήκες είναι ήδη ακατάλληλες, δηλαδή αν φορτίζεται το κινητό σας... μέσα στην σάουνα ή... στο φούρνο.

Γενικά αποφεύγουμε τις υπερβολές. Ούτε τρέχουμε να αποσυνδέσουμε τη συσκευή μόλις φορτίσει πλήρως, ούτε όμως την αφήνουμε στην πρίζα για πολλές ώρες χωρίς λόγο.

Μύθος Νο 3
Να αποφεύγεις της ολιγόλεπτες φορτίσεις. Να κάνεις μόνο πλήρη φόρτιση.

Ο μύθος αναφέρει ότι οι μερικές φορτίσεις κάνουν ζημιά στην μπαταρία και θα πρέπει να αποφεύγονται. Θα πρέπει λοιπόν να φορτίζουμε την μπαταρία μέχρι το 100% και να μην την αποσυνδέουμε πριν φορτίσει πλήρως, γιατί αλλιώς θα τη χαλάσουμε!

Για την ακρίβεια οι μπαταρίες Ι.Λ. προτιμούν την μερική φόρτιση απ' την ολική, και θα καταλάβετε το γιατί. Το προσδόκιμο ζωή τους, εξαρτάται απ' το πόσους πλήρεις “κύκλους φόρτισης” θα “υποστούν” στην ζωή τους. Γι αυτό και πιθανόν να έχετε ακούσει ή διαβάσει ότι οι μπαταρίες αυτές έχουν διάρκεια ζωής π.χ. 3000 κύκλους φόρτισης (charge circles).

Όταν λέμε “κύκλους φόρτισης” εννοούμε προσθετική φόρτιση μέχρι να συμπληρωθεί το 100%. Αυτό επομένως δεν σημαίνει ότι κάθε φορά που φορτίζουμε την μπαταρία μας, της αφαιρούμε κι ένα κύκλο φόρτισης. Μπορούμε να φορτίσουμε 50% σήμερα, να χρησιμοποιήσουμε την συσκευή μας, κι αύριο να φορτίσουμε πάλι άλλα 50% και να τα χρησιμοποιήσουμε. Τότε θα έχουμε σπαταλήσει ένα κύκλο φόρτισης.

Φυσικά κι η μπαταρία κάποτε θα χάσει την αρχική της δύναμη, και θα αποδίδει λιγότερο. Αυτό όμως θα συμβεί έτσι κι αλλιώς και δεν επηρεάζεται απ' τη συχνότητα και το ποσοστό φόρτισης την κάθε φορά. Φορτίστε άφοβα λοιπόν κι όποτε θέλετε κι έχετε ανάγκη το κινητό σας.

Μύθος Νο 4
Σπατάλησε όλη τη μπαταρία και μετά φόρτισέ τη.

Ο παραπάνω μύθος ήταν πραγματικότητα για τις μπαταρίες βασισμένες στο Νικέλιο, οι οποίες είχαν το λεγόμενο “Memory Effect”. Με λίγα λόγια, αυτές οι μπαταρίες μείωναν με τον καιρό την χωρητικότητά τους αν δεν τις φόρτιζες με πλήρεις εκφορτίσεις-φορτίσεις. Έπρεπε να εξαντλείς κάθε φορά την μπαταρία πριν ν' αρχίσεις να την φορτίζεις.

Τα παραπάνω ανήκει στο παρελθόν κι οι σύγχρονες μπαταρίες Ι.Λ. δεν πάσχουν από κανένα είδος “Memory Effect” και δεν χρειάζονται πλήρεις εκφορτίσεις. Για την ακρίβεια, σ' αυτές τις μπαταρίες συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Η πλήρης εκφόρτιση έχει καταστροφικές συνέπειες για τα ιόντα της μπαταρίας, και πρέπει να αποφεύγεται. Συγκεκριμένα, πρέπει πάντα να υπάρχει κάποια ποσότητα φόρτισης, γιατί διαφορετικά μπορεί να γίνει ζημιά στο σύστημα προστασίας που έχουν αυτές οι μπαταρίες. Οι συχνές και πλήρεις εκφορτίσεις μπορεί να θέσουν την μπαταρία σε κατάσταση “βαθιάς εκφόρτισης” (deep discharge) και να επηρεάσουν τους χρόνους φόρτισης και την διάρκεια ζωής της μπαταρίας.

Γενικά λοιπόν δεν αφήνουμε την συσκευή να “κλείσει” από μπαταρία πριν την φορτίσουμε, διότι έχει το αντίθετο αποτέλεσμα απ' αυτό που υποστηρίζει ο μύθος. Οι μερικές φορτίσεις είναι προτιμότερες για μια μπαταρία Ι.Λ. και βοηθούν στο να διατηρεί υψηλούς ρυθμούς φόρτισης κι αποδοτικότητας.

Πηγή techblog.gr