Πρώτο νεανικό συγκρότημα που μπορεί να χαρακτηριστεί ΡΟΚ, στη μεταπολεμική Ελλάδα, ήταν οι Padam Jazz Club, στην Ιπτάμενη Παράγκα των Ελλήνων Υπαρξιστών. Υπάρχει κι η ιστορική φωτογραφία του ντραμίστα του συγκροτήματος Πιτ Κουτρουμπούση, αλλά και του πιανίστα Τζο Χατζηγεωργίου, σε πάρτι του 1953, μες στην παράγκα.
Αυτό δε σημαίνει ότι η ΡΟΚ ιστορία, αρχίζει το 1953. ΡΟΚ καταστάσεις συνέβαιναν και πριν την Κατοχή, κι αμέσως μετά, στον «πυρετό» του Swing. Όμως, αυτές είχαν τη μουσική υποστήριξη μεγάλων ορχηστρών από επαγγελματίες μουσικούς, που δεν μπορούμε να θεωρήσουμε ότι αποτελούσαν ΡΟΚ γκρουπάκια.
Οι Padam Jazz Club έπαιζαν μπούγκι με ντανταϊστική διάθεση, ένας είδος αυτοσχέδιας μουσικής που οι ίδιοι ονόμαζαν «υπαρξιστική τζαζ» και «υπαρξιστικό θόρυβο».
Μετά τους Padam Jazz Club, δύο νεανικά συγκροτήματα σχηματίζονται, οι ΤΖΑΒΑΔΑΜΑΣΚΟΥΚΑ κι οι FORMINX.
Οι ΤΖΑΒΑΔΑΜΑΣΚΟΥΚΑ ήταν ο Βασίλης Τζαβάρας, ο Νίκος Αδάμας, κι η Βασιλική Σκυριανού που είχε το ψευδώνυμο Κούκα. Είναι οι πρώτοι νεαροί που παίζουν ΡΟΚ ΕΝ ΡΟΛ, και μετά το 1960, διαδίδουν τον περίφημο χορό του τουίστ.
Όμως το συγκρότημα που θα προκαλέσει τη γέννηση αναρίθμητων συγκροτημάτων αμέσως μετά, ήταν οι FORMINX, αδιαμφισβήτητα το δημοφιλέστερο συγκρότημα της νεολαίας στις αρχές της δεκαετίας του '60. Οι FORMINX για την εποχή τους αποτελούν μουσικό φαινόμενο. Οι εμφανίσεις τους προκαλούν υστερία, ώστε αρκετοί τότε τους χαρακτήριζαν «οι Beatles της Ελλάδας». Στις 12 Σεπτέμβρη 1965, δίνουν μια συναυλία στο ΠΑΛΑΙ ΝΤΕ ΣΠΟΡ στη Θεσσαλονίκη, που δείχνει την τεράστια απήχηση που έχουν στην νεολαία. Οι «τηναίητζερς» δε σταματούν να χορεύουν γιάνκα στις κερκίδες και να πετάνε κόκκινες πιπεριές στον αέρα, όταν το συγκρότημα παίζει το Il Peperone! Οι Forminx προκαλούν ένα τεράστιο μιμητικό κύμα και σ' όλη την Ελλάδα αρχίζουν και σχηματίζονται συγκροτήματα. Μέχρι και το 1965, θα πρέπει η κάθε γειτονιά να είχε και το δικό της γκρουπάκι.
Τα Πρώτα Συγκροτήματα
Τα πρώτα συγκροτήματα που αρχίζουν να ξεφυτρώνουν σ' όλες σχεδόν τις ελληνικές πόλεις, δεν έχουν ηλεκτρικές κιθάρες. Επίσης, στην αρχή, όλα τα συγκροτήματα της νεολαίας, είναι αγγλόφωνα. Αυτά που κάνουν δεν είναι η Ελληνική εκδοχή μιας παγκόσμιας διάθεσης, αλλά η αντιγραφή μιας ξένης κουλτούρας.
Μέχρι και το 1966 κανένα σχεδόν συγκρότημα δεν έπαιζε τραγούδι με Ελληνικό στίχο κι οι ελάχιστες εξαιρέσεις αντιμετωπίζονταν με απαξίωση. Το 1966 όμως συνέβη ένα μικρό θαύμα που άλλαξε άρδην τα πράγματα. Ένα συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, οι ΟΛΥΜΠΙΑΝΣ, παρουσίασε το τραγούδι «Ο Τρόπος» κι απέδειξε τη δύναμη του Ελληνικού στίχου. Η επιτυχία είναι τεράστια κι όλα τα συγκροτήματα αναθεωρούν τη στάση τους κι αρχίζουν να γράφουν τραγούδια με Ελληνικό στίχο.
Τα χρόνια 1960 - 67 είναι η περίοδος της μεγάλης έκρηξης του ΡΟΚ στην Ελλάδα! Είναι η εποχή των Γιεγιέδων (σχετική είναι η φωτογραφία, ίσως του έτους 1966 - αρχείο Γιάννη Νέγρη).
Γιεγιές (ή γιεγιέδισα) είναι το παρατσούκλι που ο λαός έδωσε στην τότε ΡΟΚ νεολαία. Το παρατσούκλι οφειλόταν στην επανάληψη της λέξης Yes, που ακουγόταν κυρίως, στο τραγούδι των Beatles, «She Loves You», πολύ αγαπητό, στην τότε νεολαία. Οι περισσότεροι τους αποκαλούσαν γιεγιέδες με διάθεση απαξίωσης. Αυτό φαίνεται και σε στίχο λαϊκού τραγουδιού της εποχής που μουσικά διακωμωδούσε τον αγαπημένο χορό των γιεγιέδων, τη Γιάνκα.
Οι Γιεγιέδες τότε προκαλούσαν πανικό και δέχονταν επιθέσεις απ' τους συντηρητικούς της εποχής. Οι λαϊκοί τραγουδιστές τους είδαν σαν αντίπαλους κι έτσι δημιουργήθηκαν λαϊκά τραγούδια που απαξίωναν τους Γιεγιέδες.
Όλ' αυτά τα τραγούδια καθόλου δεν ενοχλούσαν τους Γιεγιέδες, αντίθετα τους διασκέδαζαν. Στην πραγματικότητα, οι Γιεγιέδες ήταν οι νέοι της εποχής που ήθελαν να ζήσουν με το δικό τους τρόπο, με τραγούδια και χορούς σε μουσικά πρωινά, σε κλαμπ και παραλιακά πάρτι.
Τα Συγκροτήματα Των Γιεγιέδων Της Αθήνας
Τα σημαντικότερα συγκροτήματα που αποτέλεσαν τη σκηνή της Αθήνας στο διάστημα 1960 - 1967 ήταν οι: FORMINX, ΤΖΑΒΑΔΑΜΑΣΚΟΥΚΑ, IDOLS, HARLEMS, PLAYBOYS, WE FIVE, CHARMS, MGC και JUNIORS. Στη σκηνή αυτή θα πρέπει να σημειωθούν κι οι πολύ καλές γυναικείες φωνές: Ζωή Κουρούκλη και Τάμμυ.
Στη Θεσσαλονίκη
Τα πρώτα συγκροτήματα της Θεσσαλονίκης (VIPS, Spiders, Dreamers, Reformers, Κομήτες κ.α) τα οποία δρουν στο διάστημα 1960 - 1964, δεν άφησαν έργο, ή τουλάχιστον, μέχρι σήμερα, δεν γνωρίζουμε, τέτοιες ηχογραφήσεις. Στοιχεία υπάρχουν μετά το 1964, οπότε και σχηματίζονται συγκροτήματα που αφήνουν τραγούδια. Τα γνωστότερα συγκροτήματα της «δεύτερης φάσης», είναι: Ολύμπιανς, Strangers, Up Tight, Pacifics, Monks, B.M.W, Renaldi, Βόρειοι, και Greeks.
Αναμφίβολα, το σημαντικότερο κι εμπορικότερο αυτών των συγκροτημάτων, ήταν οι Ολύμπιανς, οι οποίοι υπερτερούν, ακόμη κι αν συγκριθούν με τα συγκροτήματα της Αθήνας.
Στη σκηνή της Θεσσαλονίκης ανήκει κι η πολύ καλή τραγουδίστρια Μαρία Ρωμανού (το πραγματικό της όνομα ήταν Μαρία Τρυπολόγου). Εκπληκτική τραγουδίστρια, χαρακτηρίστηκε σαν Ελληνίδα Παβόνε. Το πάθος στην έκφραση κι ένας εφηβικός δυναμισμός παραδομένος στον έρωτα, φαίνονται στην ερμηνεία της στο Il mondo lo sa, που έγραψε γι' αυτήν ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, στα τέλη του 1966. Τη συνοδεύει η «Ορχήστρα Β. Παπαθανασίου», δηλαδή οι Aphrodite's Child, πριν φύγουν απ' την Ελλάδα!
Πηγή iefimerida.gr
Αυτό δε σημαίνει ότι η ΡΟΚ ιστορία, αρχίζει το 1953. ΡΟΚ καταστάσεις συνέβαιναν και πριν την Κατοχή, κι αμέσως μετά, στον «πυρετό» του Swing. Όμως, αυτές είχαν τη μουσική υποστήριξη μεγάλων ορχηστρών από επαγγελματίες μουσικούς, που δεν μπορούμε να θεωρήσουμε ότι αποτελούσαν ΡΟΚ γκρουπάκια.
Οι Padam Jazz Club έπαιζαν μπούγκι με ντανταϊστική διάθεση, ένας είδος αυτοσχέδιας μουσικής που οι ίδιοι ονόμαζαν «υπαρξιστική τζαζ» και «υπαρξιστικό θόρυβο».
Μετά τους Padam Jazz Club, δύο νεανικά συγκροτήματα σχηματίζονται, οι ΤΖΑΒΑΔΑΜΑΣΚΟΥΚΑ κι οι FORMINX.
Οι ΤΖΑΒΑΔΑΜΑΣΚΟΥΚΑ ήταν ο Βασίλης Τζαβάρας, ο Νίκος Αδάμας, κι η Βασιλική Σκυριανού που είχε το ψευδώνυμο Κούκα. Είναι οι πρώτοι νεαροί που παίζουν ΡΟΚ ΕΝ ΡΟΛ, και μετά το 1960, διαδίδουν τον περίφημο χορό του τουίστ.
Όμως το συγκρότημα που θα προκαλέσει τη γέννηση αναρίθμητων συγκροτημάτων αμέσως μετά, ήταν οι FORMINX, αδιαμφισβήτητα το δημοφιλέστερο συγκρότημα της νεολαίας στις αρχές της δεκαετίας του '60. Οι FORMINX για την εποχή τους αποτελούν μουσικό φαινόμενο. Οι εμφανίσεις τους προκαλούν υστερία, ώστε αρκετοί τότε τους χαρακτήριζαν «οι Beatles της Ελλάδας». Στις 12 Σεπτέμβρη 1965, δίνουν μια συναυλία στο ΠΑΛΑΙ ΝΤΕ ΣΠΟΡ στη Θεσσαλονίκη, που δείχνει την τεράστια απήχηση που έχουν στην νεολαία. Οι «τηναίητζερς» δε σταματούν να χορεύουν γιάνκα στις κερκίδες και να πετάνε κόκκινες πιπεριές στον αέρα, όταν το συγκρότημα παίζει το Il Peperone! Οι Forminx προκαλούν ένα τεράστιο μιμητικό κύμα και σ' όλη την Ελλάδα αρχίζουν και σχηματίζονται συγκροτήματα. Μέχρι και το 1965, θα πρέπει η κάθε γειτονιά να είχε και το δικό της γκρουπάκι.
Τα Πρώτα Συγκροτήματα
Τα πρώτα συγκροτήματα που αρχίζουν να ξεφυτρώνουν σ' όλες σχεδόν τις ελληνικές πόλεις, δεν έχουν ηλεκτρικές κιθάρες. Επίσης, στην αρχή, όλα τα συγκροτήματα της νεολαίας, είναι αγγλόφωνα. Αυτά που κάνουν δεν είναι η Ελληνική εκδοχή μιας παγκόσμιας διάθεσης, αλλά η αντιγραφή μιας ξένης κουλτούρας.
Μέχρι και το 1966 κανένα σχεδόν συγκρότημα δεν έπαιζε τραγούδι με Ελληνικό στίχο κι οι ελάχιστες εξαιρέσεις αντιμετωπίζονταν με απαξίωση. Το 1966 όμως συνέβη ένα μικρό θαύμα που άλλαξε άρδην τα πράγματα. Ένα συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, οι ΟΛΥΜΠΙΑΝΣ, παρουσίασε το τραγούδι «Ο Τρόπος» κι απέδειξε τη δύναμη του Ελληνικού στίχου. Η επιτυχία είναι τεράστια κι όλα τα συγκροτήματα αναθεωρούν τη στάση τους κι αρχίζουν να γράφουν τραγούδια με Ελληνικό στίχο.
Τα χρόνια 1960 - 67 είναι η περίοδος της μεγάλης έκρηξης του ΡΟΚ στην Ελλάδα! Είναι η εποχή των Γιεγιέδων (σχετική είναι η φωτογραφία, ίσως του έτους 1966 - αρχείο Γιάννη Νέγρη).
Γιεγιές (ή γιεγιέδισα) είναι το παρατσούκλι που ο λαός έδωσε στην τότε ΡΟΚ νεολαία. Το παρατσούκλι οφειλόταν στην επανάληψη της λέξης Yes, που ακουγόταν κυρίως, στο τραγούδι των Beatles, «She Loves You», πολύ αγαπητό, στην τότε νεολαία. Οι περισσότεροι τους αποκαλούσαν γιεγιέδες με διάθεση απαξίωσης. Αυτό φαίνεται και σε στίχο λαϊκού τραγουδιού της εποχής που μουσικά διακωμωδούσε τον αγαπημένο χορό των γιεγιέδων, τη Γιάνκα.
Οι Γιεγιέδες τότε προκαλούσαν πανικό και δέχονταν επιθέσεις απ' τους συντηρητικούς της εποχής. Οι λαϊκοί τραγουδιστές τους είδαν σαν αντίπαλους κι έτσι δημιουργήθηκαν λαϊκά τραγούδια που απαξίωναν τους Γιεγιέδες.
Όλ' αυτά τα τραγούδια καθόλου δεν ενοχλούσαν τους Γιεγιέδες, αντίθετα τους διασκέδαζαν. Στην πραγματικότητα, οι Γιεγιέδες ήταν οι νέοι της εποχής που ήθελαν να ζήσουν με το δικό τους τρόπο, με τραγούδια και χορούς σε μουσικά πρωινά, σε κλαμπ και παραλιακά πάρτι.
Τα Συγκροτήματα Των Γιεγιέδων Της Αθήνας
Τα σημαντικότερα συγκροτήματα που αποτέλεσαν τη σκηνή της Αθήνας στο διάστημα 1960 - 1967 ήταν οι: FORMINX, ΤΖΑΒΑΔΑΜΑΣΚΟΥΚΑ, IDOLS, HARLEMS, PLAYBOYS, WE FIVE, CHARMS, MGC και JUNIORS. Στη σκηνή αυτή θα πρέπει να σημειωθούν κι οι πολύ καλές γυναικείες φωνές: Ζωή Κουρούκλη και Τάμμυ.
Στη Θεσσαλονίκη
Τα πρώτα συγκροτήματα της Θεσσαλονίκης (VIPS, Spiders, Dreamers, Reformers, Κομήτες κ.α) τα οποία δρουν στο διάστημα 1960 - 1964, δεν άφησαν έργο, ή τουλάχιστον, μέχρι σήμερα, δεν γνωρίζουμε, τέτοιες ηχογραφήσεις. Στοιχεία υπάρχουν μετά το 1964, οπότε και σχηματίζονται συγκροτήματα που αφήνουν τραγούδια. Τα γνωστότερα συγκροτήματα της «δεύτερης φάσης», είναι: Ολύμπιανς, Strangers, Up Tight, Pacifics, Monks, B.M.W, Renaldi, Βόρειοι, και Greeks.
Αναμφίβολα, το σημαντικότερο κι εμπορικότερο αυτών των συγκροτημάτων, ήταν οι Ολύμπιανς, οι οποίοι υπερτερούν, ακόμη κι αν συγκριθούν με τα συγκροτήματα της Αθήνας.
Στη σκηνή της Θεσσαλονίκης ανήκει κι η πολύ καλή τραγουδίστρια Μαρία Ρωμανού (το πραγματικό της όνομα ήταν Μαρία Τρυπολόγου). Εκπληκτική τραγουδίστρια, χαρακτηρίστηκε σαν Ελληνίδα Παβόνε. Το πάθος στην έκφραση κι ένας εφηβικός δυναμισμός παραδομένος στον έρωτα, φαίνονται στην ερμηνεία της στο Il mondo lo sa, που έγραψε γι' αυτήν ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, στα τέλη του 1966. Τη συνοδεύει η «Ορχήστρα Β. Παπαθανασίου», δηλαδή οι Aphrodite's Child, πριν φύγουν απ' την Ελλάδα!
Πηγή iefimerida.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου